56 dní silničních kontrol – co by měli řidiči vědět?

56 dní silničních kontrol – co by měli řidiči vědět?

56 dní silničních kontrol – co by měli řidiči vědět?

Obsah

Jaká pravidla se vztahují na kontrolu 56 dnů na silnici?
Jaká je kontrola záznamů řidičů za období 56 dnů?
Jaká práva mají řidiči během kontroly?
Příklady porušení předpisů během 56denní silniční kontroly
Jaké jsou sankce za závažné porušení předpisů?
Rozsudek Soudního dvora EU a silniční kontroly – co stojí za to vědět?
Jaká porušení lze považovat za technickou chybu?

Často kladené otázky: 56 dní kontroly na cestách
Jaké dokumenty by měly být připraveny pro kontrolu pokrývající 56 dní?
Jak lze předejít chybám v dokumentaci řidiče?
Jsou dopravci odpovědní i za porušení předpisů ze strany řidičů?

Další změny v mezinárodní dopravě – od 31. prosince 2024 musí řidiči v Evropské unii při silničních kontrolách předkládat údaje z tachografů za aktuální den a za předchozích 56 dní, což je dvojnásobek předchozího kontrolovaného období. Nová pravidla znamenají větší odpovědnost pro dopravce, kteří musí zajistit řádnou správu a archivaci údajů z tachografů.

Nová pravidla znamenají větší odpovědnost pro dopravce a řidiče, kteří musí zajistit, aby údaje z tachografů a karty řidiče byly řádně spravovány a archivovány. Jak se vyhnout problémům při kontrole? Čemu byste měli věnovat zvláštní pozornost? To vše se dozvíte v následujícím článku!

Jaká pravidla se vztahují na 56 dní na cestě?

Aby bylo možné pravidla účinně vymáhat, musí být kontrolní orgány schopny ověřit, že řidič v den kontroly a v předchozích 56 dnech dodržoval platná pravidla o době řízení a odpočinku.

Četné pochybnosti se objevily zejména ohledně fungování karet řidiče – zejména vzorů G1 a G2V2, které byly navrženy na základě předchozích právních předpisů a načítají údaje z předchozích 28 dnů. Aby byla tato zařízení uvedena do souladu s novými požadavky, prováděcí nařízení EU č. 2021/1228 stanovilo zvýšení kapacity karet řidiče pro ukládání potřebných údajů z 56 dnů. Nové karty umožňují zaznamenávat informace o činnosti řidiče, včetně překročení hranic a nakládky a vykládky.

Jak probíhá kontrola záznamů řidičů po dobu 56 dnů?

Od 31. prosince 2024 musí řidiči v EU splňovat nové požadavky na kontrolu pracovní doby. Tyto změny zahrnují:

řidiči vozidel vybavených analogovými tachografy – musí předložit ke kontrole záznamové listy a veškeré ručně psané záznamy za aktuální den a předchozích 56 dní,
řidiči vozidel vybavených digitálními tachografy – musí na žádost kontrolních útvarů předložit výtisky a ručně psané záznamy za posledních 56 dní,
řidiči osvobození od povinnosti používat tachografy (např. přeprava osob do 50 km) – musí mít pracovní plán zahrnující alespoň den kontroly a předchozích 56 dní.

Jaká práva mají řidiči při kontrolách?

V případě problémů s předložením požadovaných údajů za posledních 56 dní při silniční kontrole, jakož i v případě jakýchkoli sporných situací v tomto ohledu, má řidič právo obrátit se na svou dopravní společnost a chybějící údaje poskytnout před ukončením kontroly. Např. tato možnost v Polsku vyplývá přímo ze znění zákona o silniční dopravě (čl. 87 odst. 6), Během silniční kontroly se řidič může obrátit na provozovnu podniku, pro který provádí přepravu, na svého vedoucího dopravy nebo na jakoukoli jinou osobu či orgán, aby před ukončením silniční kontroly předložil veškeré doklady, které nebyly nalezeny ve vozidle; tím nejsou dotčeny povinnosti řidiče zajistit správné používání tachografu a povinnost mít ve vozidle doklady uvedené v odstavcích 1, 2 a 4. Je však třeba mít na paměti, že tato ustanovení nezbavují řidiče povinnosti správně používat tachograf a mít požadované doklady.
Příklady porušení předpisů během 56 dnů silničních kontrol.

Jak jsme již zmínili, v současné době není řada karet řidičů technicky přizpůsobena novým požadavkům na zvýšený počet silničních kontrol a také na zavedení symbolů pro zemi překročení hranic a začátek a konec pracovní doby. To je irelevantní pouze v případě, že je země překročení hranice na kartě zaznamenána automaticky. Podle současných technických požadavků musí systém uchovávat alespoň 112 záznamů těchto údajů.

V důsledku možnosti kontrolovat delší dobu činnosti řidiče byla zvýšena celková výše sankcí za porušení ustanovení nařízení 561/2006 týkajících se doby řízení a doby odpočinku. Co dalšího přináší nová legislativa? Pro kontrolní útvary bude nyní mnohem snažší ověřit správné získání nevyužitých hodin zkráceného týdenního odpočinku. To ale není vše – jednodušší bude také kontrola, zda se řidič v následujících čtyřech týdnech vrátil do provozního střediska zaměstnavatele nebo do místa svého bydliště, aby čerpal alespoň jeden pravidelný týdenní odpočinek nebo odpočinek delší než 45 hodin jako náhradu za zkrácený týdenní odpočinek.

Jaké jsou sankce za závažná porušení? .

Výše sankcí se liší a závisí na poznámkách pod čarou platných v jednotlivých zemích EU. Zajímavým příkladem je Francie, kde je organizování práce bez zajištění možnosti návratu řidiče k nástupu na týdenní odpočinek obvykle sankcionováno pokutou od 3 000 do 4 500 eur, ale maximální pokuta může být až 30 000 eur a roční odnětí svobody.

Rozsudek Soudního dvora EU a silniční kontroly – co stojí za to vědět? .

V souvislosti s rozsudkem ESD stojí za pozornost zejména tolik skloňované odstranění povinnosti, aby se vozidlo jednou za 8 týdnů vrátilo na základnu společnosti umístěnou v zemi usazení podniku.

Při silniční kontrole mají policisté právo analyzovat záznamové listy, údaje z tachografu i všechny případné podklady. Rozsudek ESD však nemá vliv na pravidla odpovědnosti řidičů.

Jaké porušení předpisů lze považovat za technickou chybu?.

Kontrolní útvary kvalifikují jako technické chyby nesrovnalosti a závady nových tachografů, které nesouvisejí se zaviněním nebo úmyslným jednáním řidiče, resp. dopravce.

 

Často kladené otázky: 56 dní kontroly na silnici.

Jaké dokumenty by měly být připraveny pro kontrolu pokrývající 56 dní?.

Potřebné doklady jsou uvedeny v § 87 zákona o silniční dopravě. Kontrola se týká činnosti řidiče, a proto jsou nezbytné údaje ze záznamového listu, karty řidiče, pracovního plánu, osvědčení o činnosti řidiče a také výtisky v případě zvláštních okolností a poruchy tachografu nebo karty.
Jak se můžete vyhnout chybám v dokumentaci řidiče? .

Abyste se vyhnuli problémům a pokutám při kontrolách za posledních 56 dní, vyplatí se věnovat pozornost několika hlavním zásadám:

připravit potřebnou dokumentaci a předat ji řidiči s potvrzením o převzetí,
kontrola pracovní doby a ověřování správnosti vedené evidence,
plánování přiměřených časových rezerv pro provádění přeprav,
aktualizace kvalitního softwaru pro analýzu digitálních záznamů,
provádění pravidelných kontrol záznamů,
školení řidičů.

Jsou dopravci odpovědní také za porušení předpisů řidiči? .

Dopravce je odpovědný za protiprávní jednání řidičů, které zaměstnává, i když k němu došlo na území jiného státu. To vyplývá z čl. 10 odst. 3 nařízení 561/2006 a článku 33 nařízení 165/2014.

Členské státy však mohou odpovědnost dopravního podniku podmínit skutečným vlivem na protiprávní jednání a mohou rovněž zohlednit důkazy, které prokazují, že není důvodné činit dopravní podnik odpovědným.

Dopravní podnik je povinen zajistit, aby řidiči byli řádně proškoleni v používání tachografů. Dopravce je rovněž odpovědný za provádění kontrol, ověřování používání těchto zařízení a je povinen provést opravu v případě poruchy. Podnik nesmí žádným způsobem podporovat nezákonné používání tachografů. Je třeba také pamatovat na to, že všechny výtisky a záznamové listy musí být uchovávány v čitelné podobě po dobu nejméně jednoho roku po jejich vyhotovení. Během této doby musí společnost umožnit přístup k těmto dokumentům kterémukoli pověřenému pracovníkovi.