Balíček mobility 2025

Balíček mobility 2025

Balíček mobility 2025 – klíčové změny a jejich dopad na dopravce

V rámci balíčku mobility se již několik let postupně zavádějí změny dopravních předpisů napříč celou Evropskou unií. V roce 2025 vstoupí v platnost další významné změny, které ovlivní organizaci dopravy a každodenní práci řidičů. Co mohou dopravci očekávat? Jak se nejlépe připravit na nadcházející předpisy? Podívejte se!

Co je balíček mobility a proč byl zaveden? 

Balíček mobility je soubor pravidel EU, jejichž cílem je harmonizovat pracovní podmínky řidičů, zlepšit bezpečnost silničního provozu a omezit nekalou konkurenci v odvětví. Balíček zavádí změny pravidel pro vysílání řidičů a účtování jejich pracovní doby a upravuje otázky, jako jsou povinné doby odpočinku a návrat na základnu.

Koho se týkají předpisy balíčku mobility?

Nařízení se vztahují na všechny společnosti, na které se vztahuje nařízení 561/2006, a na ty, které vysílají řidiče do jiných zemí EU v rámci kapotáže, a cross-trade. Doposud se pravidla pro přístup na dopravní trh nevztahovala na společnosti provozující mezinárodní nákladní dopravu s vozidly o celkové hmotnosti do 3,5 tuny. Počet těchto společností se v průběhu let zvyšuje, a proto se některé členské státy rozhodly rozšířit ustanovení nařízení (ES) č. 1071/2009, která se týkají pravidel přístupu k povolání podnikatele v silniční dopravě, i na tyto společnosti.

V zájmu harmonizace pravidel a zvýšení standardů v odvětví dopravy vozidly do 3,5 tuny bylo nutné nařízení částečně změnit. Cílem těchto změn bylo rovněž vyrovnat podmínky mezi dopravci v různých zemích. V současné době musí mít dopravci, kteří provádějí mezinárodní přepravu zboží vozidly o celkové hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny, příslušnou licenci.

Jaké problémy mezinárodní dopravy má řešit balíček mobility?

Ustanovení balíčku mobility mají splnit několik důležitých úkolů v evropské dopravě. Zde jsou uvedeny nejdůležitější z nich:

  • účinné prosazování – nové předpisy mají zajistit lepší kontrolu a účinnější prosazování stávajících norem,
  • zlepšení pracovních podmínek – zajištění lepších sociálních podmínek pro řidiče,
  • spravedlivý přístup na evropský trh – byla aktualizována legislativa s cílem zvýšit transparentnost a spravedlivou hospodářskou soutěž,
  • nová pravidla pro vysílání – byly zavedeny předpisy pro vysílání řidičů v mezinárodní dopravě,
  • zpřesnění pravidel – aby se předešlo výkladovým pochybnostem,
  • zlepšení bezpečnosti silničního provozu – lepším prosazováním norem týkajících se doby práce a odpočinku řidičů.

Jaké klíčové změny zavádí balíček mobility 2025?

V souvislosti s novými právními předpisy balíčku mobility byl rozsah silničních kontrol v roce 2025 rozšířen. Řidiči jsou povinni předkládat údaje z tachografu za posledních 56 dní namísto dřívějších 28 – to znamená, že období, na které se kontrola vztahuje, se zdvojnásobilo. Podrobnosti o tom najdete v předchozích článcích, které jsme nedávno zveřejnili na našem blogu.

Další významnou změnou dopravní legislativy v roce 2025 je povinné používání inteligentních tachografů druhé generace ve vozidlech s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny, která provádějí mezinárodní dopravu.

Nová pravidla pro pracovní dobu a dobu odpočinku řidičů.

Pravidla vyjasnila problematiku práce ve vícečlenných posádkách. Řidič může využít 45minutovou přestávku ve vozidle řízeném jiným řidičem, pokud má status posádky.

Změny se týkají také týdenních odpočinků. Pravidelné týdenní odpočinky a odpočinky delší než 45 hodin používané jako náhrada za zkrácené odpočinky nelze čerpat ve vozidle – musí být čerpány v odpovídajícím ubytovacím zařízení.

Řidič provozující mezinárodní nákladní dopravu může čerpat dva po sobě jdoucí zkrácené týdenní odpočinky za předpokladu, že během čtyř týdnů čerpá alespoň čtyři týdenní odpočinky. Podle platných právních předpisů musí být alespoň dva z těchto odpočinků kvalifikovány jako pravidelné týdenní odpočinky.

S ohledem na výše uvedené platí, že pokud řidič čerpá dvě po sobě jdoucí zkrácené týdenní doby odpočinku, musí následující týdenní době odpočinku předcházet doba odpočinku čerpaná jako kompenzace. V takové situaci by měl podnik zorganizovat práci řidiče tak, aby se mohl včas vrátit.

Právní předpisy stanoví výjimečné okolnosti, za kterých je přípustné překročit denní a týdenní dobu řízení. Tyto doby lze prodloužit maximálně o jednu hodinu při návratu na základnu nebo domů za účelem čerpání týdenního odpočinku. Analogicky existují ustanovení, která umožňují prodloužení denní a týdenní doby řízení až o dvě hodiny – za předpokladu, že řidič bezprostředně před další dobou řízení absolvuje přestávku v délce nejméně 30 minut. Upozorňujeme, že v takových situacích je nezbytné, aby řidič prokázal důvody a veškeré okolnosti, které objektivním způsobem vyžadovaly použití výše uvedených odchylek. Vysvětlení by mělo být ručně zapsáno do záznamového listu, výtisku nebo pracovního plánu – nejpozději při příjezdu do místa zastavení nebo do místa určení.

Nové požadavky na tachografy v roce 2025.

Nové tachografy jsou vybaveny řadou funkcí, jako např:

  • automatické označení země překročení hranice,
  • možnost předběžné kontroly inspekčními službami (pomocí technologie DSRC),
  • záznam nakládky a vykládky (s přiřazením místa).

Výše zmíněná předvolba dává možnost odhalit manipulaci a také rychle identifikovat vozidla, jejichž řidiči překračují povolenou dobu jízdy. Pomocí technologie DSRC získávají kontrolní pracovníci přehled o 25 parametrech souvisejících s provozem tachografu. V praxi to povede k lepšímu odhalování přestupků, a tím ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Připomínáme, že pro vozidla vybavená inteligentním tachografem verze G2V1 je lhůta pro výměnu zařízení za tachograf druhé generace 18. srpna 2025.

Dne 1. července 2026 však vstoupí v platnost povinnost montáže tachografů do vozidel o celkové hmotnosti 2,5 až 3,5 tuny v mezinárodní nákladní dopravě.

Jaké jsou změny v přístupu na dopravní trh?

Jak vyplývá z ustanovení nařízení (ES) č. 1071/2009, dopravní podniky musí skutečně a nepřetržitě působit v zemi svého usazení, používat odpovídající vybavení a mít odpovídající technické zázemí umístěné v provozní základně. Tyto požadavky mají zabránit fiktivní registraci podniků v jiných zemích a omezit podvodné praktiky spojené s dlouhodobým provozováním dopravy mimo zemi registrace podniku.

Boj proti tomuto typu praktik byl jedním z důvodů zavedení povinnosti řidiče vracet se do místa bydliště nebo na základnu společnosti alespoň jednou za čtyři týdny. Rovněž byly zvýšeny požadavky týkající se samotné provozní základny, která se nachází v zemi sídla společnosti. Tyto požadavky zahrnují počet parkovacích míst.

Předpisy o kabotáži – co se změnilo? 

Kromě dosud platných předpisů o kabotáži byla zavedena čtyřdenní karenční doba, během níž je pozastavena možnost provádět další kabotáž. V praxi to znamená, že není povoleno provádět kabotážní přepravu se stejným vozidlem ve stejné zemi EU během čtyř dnů po ukončení poslední kabotážní přepravy v této zemi. Čtyřdenní lhůta pro přerušení platí po ukončení přepravy a odjezdu vozidla z dané země, bez ohledu na to, zda v té době byla provedena jedna nebo více přeprav.

Jak se balíček mobility 2025 dotkne dopravců? 

Nové předpisy mohou dopravce donutit k reorganizaci stávajících služeb, volbě jiných tras a další optimalizaci provozu. Další náklady lze očekávat v souvislosti s nutností zlepšit sociální podmínky řidičů a dalšími povinnostmi – například v souvislosti s přizpůsobením vozového parku novým předpisům. Nutnost řidičů pravidelně se vracet do místa bydliště může mít negativní dopad na ziskovost kurzů. V důsledku toho lze na trhu pozorovat trend zmenšování vozových parků, což následně omezuje flexibilitu při přijímání přepravních zakázek. Výrazným trendem vyplývajícím z této situace je zvýšený zájem o spolupráci mezi menšími společnostmi a velkými dopravními společnostmi.

Zvýší se provozní náklady dopravců? 

Zvýšení nákladů na dopravu vyvolané právními předpisy balíčku mobility v roce 2025 se zdá být velmi pravděpodobné. Největší dopad by mohla mít výše zmíněná povinnost řidičů vracet se na základnu/do bydliště a nutnost reorganizovat dopravu a přizpůsobit vozové parky. Podporujeme využívání technologických řešení, která pomáhají optimalizovat trasy, efektivněji řídit dopravu a snižovat spotřebu paliva. Telematická zařízení a Systémy TMS jsou dobrými příklady takových nástrojů.

Jak se mohou dopravci připravit na změny v balíčku mobility?

Současná pravidla vyžadují, aby dopravci pečlivě plánovali přepravu. Některá pravidla balíčku mobility (například otázka odpočívadel a přestávek při přepravě vícečlenných posádek) se setkávají s výkladovými pochybnostmi a dokonce s rozdílnou praxí při jejich prosazování.

Podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 by měly být doby odpočinku řidičů stanoveny jasně a předvídatelně. Musí být organizovány tak, aby nevedly ke zvýšené únavě a nezhoršovaly pracovní podmínky řidičů. Požadavky v tomto ohledu nemění stávající pracovní dobu řidičů ani maximální dvoutýdenní dobu řízení. Rádi bychom také připomněli, že je třeba vzít v úvahu nová pravidla omezující provádění kabotáže.

Jak přizpůsobit vozový park novým technickým požadavkům?

Zvláště důležitým úkolem je naplánovat včasnou výměnu tachografů a proškolit řidiče v jejich používání. Aby se snížil počet chyb, je vhodné zavést plán výměny karet řidiče.

Jaké technologické nástroje mohou pomoci při dodržování nových předpisů? 

S rostoucími požadavky balíčku mobility se TMS stává nepostradatelnou podporou pro dopravní podniky. Umožňuje průběžnou kontrolu dopravních operací, pomáhá optimalizovat provozní náklady a usnadňuje dodržování předpisů. Díky funkcím čtení tachografů a karet řidičů mohou dopravci přesně plánovat přepravní zakázky a minimalizovat tak riziko zpoždění a porušení předpisů.

Jaké sankce se předpokládají za porušení nařízení? 

Dopravci by měli očekávat zvýšené kontroly – nejen na silnicích, ale také online prostřednictvím platformy pro oznamování vysílání řidičů. Podle nejnovějších údajů je Dánsko v současné době lídrem v počtu těchto kontrol.

Co lze očekávat v souvislosti se silničními kontrolami? Policisté se mimo jiné zaměřují na kontrolu správného provádění kabotáže a týdenního odpočinku. Pokud jde o sankce za porušení balíčku mobility, každý členský stát si je stanovuje sám, ale v celé Evropské unii patří k nejpřísněji vymáhaným. Dobrým příkladem je Francie, kde se nesrovnalosti při návratu řidiče na základnu nebo domů na 45hodinovou dobu odpočinku nejčastěji trestají pokutou 1500 eur. Tato částka se může výrazně zvýšit v případě opakovaného porušení předpisů stejnou společností – v takových situacích mohou pokuty dosáhnout až 3000-4500 eur a maximální sankce stanovené francouzskými právními předpisy jsou až 30 000 eur.

Jaké výhody přinesou nová pravidla řidičům? 

Profesionální řidiči, kteří vykonávají mezinárodní dopravu, tráví značnou část času mimo domov. Zaváděná pravidla pro pravidelnou týdenní dobu odpočinku byla upravena tak, aby bylo snazší dodržovat pravidla a zároveň jim byl umožněn návrat domů a čerpání náhrad za předchozí zkrácenou dobu odpočinku.

Zvýší změny bezpečnost řidičů? 

Jedním z hlavních cílů balíčku mobility bylo zvýšit bezpečnost na evropských silnicích. K dosažení tohoto cíle byly zavedeny právní předpisy, které umožňují snadněji identifikovat a eliminovat řidiče, kteří překračují povolenou dobu řízení, a jsou proto náchylní k nadměrné únavě.

Tohoto účinku bude dosaženo za předpokladu, že kontrolní orgány budou udržovat odpovídající úroveň dohledu. Aby se zabránilo zneužívání pravidel pro plánování týdenního odpočinku, je nutné přesně vymezit rozsah těchto kontrol. Je důležité jasně rozlišovat mezi povinnostmi dopravců a řidičů při kontrolách. V praxi se bohužel velká část kontrol zaměřuje na přisouzení plné a povinné odpovědnosti dopravci a často ignoruje roli řidiče při porušení předpisů.