Evropská unie modernizuje předpisy o řidičských průkazech
Evropská unie modernizuje předpisy o řidičských průkazech. Řidiči se musí připravit na nová pravidla
Na oficiálních stránkách Evropské komise byla zveřejněna informace, že bylo dosaženo předběžné dohody mezi Evropským parlamentem a Radou EU o dvou důležitých návrzích právních předpisů týkajících se řidičských průkazů. Obě iniciativy mají významný dopad na řidiče ve všech členských státech.
Vzájemné uznávání zákazů řízení v EU
První návrh se týká zavedení zásady vzájemného uznávání zákazů řízení motorových vozidel. To znamená, že pokud řidič přijde o řidičský průkaz v jedné zemi EU – např. v Německu za závažné dopravní přestupky – nebude moci pokračovat v řízení v jiném členském státě, např. v Polsku.
Dosud neexistence vzájemného uznávání takových rozhodnutí umožňovala řidičům vyhnout se zákazu řízení a představovat skutečné nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu. Nová nařízení mají této praxi zabránit a zlepšit bezpečnost silničního provozu v celé Unii.
Digitální řidičské průkazy a změny týkající se mladých řidičů
Druhá dohoda se týká komplexní modernizace předpisů EU o řidičských průkazech. Ústředním bodem změn je digitální řidičský průkaz, který má být prvním svého druhu v celé EU. To však není vše. Navrhované změny zahrnují:
Digitální řidičský průkaz v celé EU
Jedním z klíčových prvků nové směrnice je zavedení digitálních řidičských průkazů – dostupných v mobilních telefonech a dalších zařízeních. Tyto doklady budou součástí evropské digitální peněženky totožnosti, což usnadní jejich obnovení nebo výměnu, např. při stěhování do jiné země EU. Tradiční fyzické verze budou i nadále k dispozici na vyžádání.
- Sedmnáctiletí za volantem – ale pod dohledem dospělých
Změny zahrnují zavedení celoevropského systému řízení s doprovodem pro sedmnáctileté. Členské státy budou moci program rozšířit i na mladé řidiče nákladních vozidel – za předpokladu splnění určitých kritérií. Očekává se, že to zvýší bezpečnost a pomůže přilákat mladé lidi, aby se stali profesionálními řidiči.
- Zkušební doba a přísnější pravidla pro mladé řidiče
Mladí řidiči budou muset počítat s nejméně dvouletou zkušební dobou, během níž se na ně budou vztahovat přísnější pravidla. Je to reakce na alarmující statistiky – až 40 % smrtelných dopravních nehod v EU se týká osob mladších 30 let.
- Konec ignorování zdraví – řidiči pod lupou
Nové předpisy vyžadují systematičtější kontrolu fyzické a psychické způsobilosti k řízení. Každý řidič se bude muset při vydávání nebo obnovování řidičského průkazu podrobit sebehodnocení zdravotního stavu – nebo splnit jiné celostátně stanovené požadavky.
- Lepší ochrana účastníků silničního provozu
Nové požadavky v teoretických a praktických zkouškách jsou navrženy tak, aby si řidiči více všímali přítomnosti chodců, cyklistů, uživatelů skútrů atd. Cílem je zvýšit bezpečnost nejzranitelnějších účastníků silničního provozu.
- Řidičský průkaz pro vozidla na alternativní pohon s maximální hmotností do 4,25 tuny – pouze se skupinou B
V rámci snahy o rozvoj nízkouhlíkové mobility směrnice umožňuje řídit vozidla na alternativní pohon (např. elektrická) s maximální hmotností do 4,25 tuny s řidičským průkazem skupiny B. Je to reakce na zvýšenou hmotnost těchto vozidel, která je mimo jiné způsobena hmotností jejich baterií.
- Usnadnění pro řidiče ze třetích zemí
Změní se také pravidla pro uznávání řidičských průkazů vydaných ve třetích zemích – budou uznávány v celé EU, pokud daná země splňuje příslušné normy bezpečnosti silničního provozu. Komise a členské státy společně určí, které země budou na seznamu uvedeny.
- Nové příležitosti pro občany EU
Občané EU budou moci získat řidičský průkaz ve své domovské zemi, i když žijí v jiné zemi, která nenabízí zkoušky v jejich jazyce. To platí pro získání řidičského průkazu první skupiny B.
Kdy změny vstoupí v platnost?
Směrnice musí být formálně přijaty Parlamentem a Radou a poté zveřejněny v Úředním věstníku EU. Vstoupí v platnost 20 dní po zveřejnění a členské státy budou mít čtyři roky na provedení ustanovení do vnitrostátního práva.
Odkazy:
Nejnovější komentáře