Jak inspekce získávají data z tachografů?

Jak inspekce získávají data z tachografů?

Jak inspekce získávají data z tachografů?

Za necelých šest měsíců – 19. srpna – vstoupí v platnost povinné používání inteligentních tachografů druhé generace (G2V2) ve všech vozidlech provozujících mezinárodní dopravu v Evropské unii. Jedná se o další etapu změn, které mají zvýšit kontrolu nad pracovní dobou řidičů a zabránit manipulacím. V tomto článku vysvětlujeme, jaké údaje tachografy zaznamenávají, jak inspektoráty analyzují jejich záznamy a jaké jsou důsledky porušení předpisů. Připravte se na nadcházející změny a vyhněte se pokutám!

Co je tachograf a jaké údaje zaznamenává?

Tachograf je zařízení používané v nákladních vozidlech a autobusech, které sleduje klíčové parametry jízdy. Hlavním účelem tachografu je zajistit dodržování předpisů a zvýšit bezpečnost silničního provozu.

Tachograf zaznamenává mimo jiné:

  • Doba řízení, odpočinku a jiných činností – dokumentuje, kolik času stráví řidič za volantem a kdy si dělá přestávky.
  • Rychlost vozidla.
  • Ujetá trasa.
  • Údaje o chybách v tachografovém systému a otevření tachografu – pomáhají odhalit manipulaci a neoprávněný přístup.

Jaké typy tachografů se používají?         

V současné době se používají tři typy tachografů:

  • Analogové – starší typ zařízení, který pracuje na základě mechanického záznamu dat na papírové záznamové listy (kotouče). Vyžadují ruční analýzu a výměnu záznamových listů a údaje jsou náchylnější k manipulaci. Nemožnost použít v mezinárodní dopravě!
  • Digitální (G1) – elektronicky uložené informace, snadnější vyhledávání a analýza dat, menší možnost manipulace. Nemožnost použít v mezinárodní dopravě!
  • Digitální chytré (G2) – nejnovější verze, takzvané chytré tachografy druhé generace, jsou vybaveny navigačním systémem GNSS (Global Navigation Satellite Systems), umožňují zaznamenávání polohy v určených bodech a označení země překročení hranice. Právě tato zařízení budou od srpna 2025 povinná ve všech vozidlech vykonávajících mezinárodní dopravu v rámci Evropské unie.

Jaké informace digitální tachograf zaznamenává? .

Digitální tachograf zaznamenává nejdůležitější údaje týkající se pracovní doby řidiče a pohybu vozidla. Hlavním účelem digitálního tachografu je sledování a zaznamenávání činnosti řidiče, což umožňuje účinné prosazování předpisů týkajících se maximální doby řízení a povinných přestávek. Zařízení zaznamenává ujetou trasu a rychlost –  aktuální i historické údaje.

Velký význam mají bezpečnostní funkce. Každé otevření krytu je zaznamenáno, což usnadňuje odhalení jakékoli manipulace s tachografem. Zaznamenávají se systémové chyby a porušení, například manipulace se záznamem dat.

Technologickým krokem vpřed jsou tachografy G2V2 s již zmíněnou funkcí záznamu GNSS polohy ve vybraných bodech (např. vjezd do země, každé 3 hodiny jízdy, nakládání/vykládání).

Proč jsou tachografy pro přepravní kontroly klíčové?

Tachografy hrají důležitou roli v práci kontrolních složek, protože umožňují účinnou kontrolu dodržování předpisů o pracovní době řidičů. Díky jejich funkcím mohou kontroloři účinně ověřovat, zda řidiči nepřekračují povolené limitní doby jízdy a zda dodržují povinné přestávky.

Vzhledem k tomu, že údaje z tachografu obsahují informace o rychlosti vozidla a projeté trase, je možná pokročilá analýza dopravních událostí a kontrola možných přestupků v této oblasti. Dnešní digitální řešení usnadňují rychlé stahování a analýzu dat, což zlepšuje kontrolu a snižuje riziko podvodů.

Jak se inspektoráty připravují na stahování dat z tachografů?

Kontrolní orgány používají specializovaný hardware a software určený ke stahování a ověřování dat z tachografů a karet řidičů. Tyto informace se přenášejí do počítače nebo analytického systému. V případě digitálních tachografů se data stahují z paměti zařízení i z karty. Po stažení dat je kontroloři analyzují a zjišťují, zda nedošlo k porušení předpisů, například k překročení doby jízdy nebo k pokusům o manipulaci. Kontroloři rovněž mohou využít databáze, které obsahují informace o dopravcích a vozidlech – velmi dobrý zdroj poznatků o společnostech s pravidelným porušováním předpisů. V některých zemích jsou tyto databáze propojené a hojně využívané, např. přes TachoScan Control Administrátor.

Účinnost kontrol se zvyšuje s rozšířeným používáním inteligentních tachografů. Kontroloři mohou provádět dálkové předběžné kontroly ještě před zastavením vozidla, což umožňuje provést rychlou předběžnou analýzu.

Jaký je proces ověřování dokladů během kontroly?

Během kontroly inspektoři kontrolují doklady, mimo jiné údaje z tachografu, karty řidiče, přepravní doklady a záznamy o pracovní době. Analyzují soulad záznamů tachografu s přepravní dokumentací a kontrolují, zda řidič dodržuje normy pro odpočinek a přestávky. Pokud při kontrole zjistí nesrovnalosti, mohou si vyžádat další vysvětlení, uložit pokutu nebo zahájit správní řízení.

Jak inspektoři interpretují dobu práce a odpočinku řidiče?

Inspektoři podrobně analyzují údaje o době řízení, přestávkách a dobách odpočinku a porovnávají je mimo jiné s požadavky stanovenými v nařízení (ES) č. 561/2006. Kontrolují, zda řidič dodržuje povolené denní a týdenní limity doby řízení a zda využívá požadované doby odpočinku. Jakékoli porušení předpisů, například příliš krátké přestávky nebo překročení maximální doby řízení, může mít za následek finanční sankce pro řidiče a dopravce. Kontroloři berou v úvahu možné výjimky a nepředvídatelné okolnosti, které mohly ovlivnit organizaci pracovní doby – ty jsou zahrnuty v platných právních předpisech (např. možnost prodloužit dobu řízení o 1 nebo 2 hodiny ve výjimečných situacích nebo dojezd na bezpečné místo k odstavení vozidla). Proces kontroly je podporován specializovaným softwarem, který pomáhá odhalovat případná porušení předpisů.

Mohou být údaje z tachografu podkladem pro sankce?

Rozhodně ano – údaje z tachografu jsou klíčovým důkazem v kontrolním řízení a mohou být základem pro finanční postihy, ale důsledky mohou být daleko závažnější. V odůvodněných případech závažných porušení (např. manipulace) mohou potenciální tresty zahrnovat zákaz další přepravy, zadržení řidičského průkazu a dokonce zahájení řízení o posouzení dobré pověsti. Takové jednání může v krajních situacích vést k odnětí licence na provozování dopravy.

Koho se týkají sankce za porušení předpisů? Sankce mohou postihnout řidiče i dopravce. Pokud kontroloři odhalí jednání, které nese znaky trestného činu, je případ postoupen příslušným orgánům činným v trestním řízení a dostane se k soudu.

Často kladené otázky.

Jak inspektoráty stahují data z tachografů? .

Kontrolní orgány stahují data z tachografů pomocí specializovaných čteček, které umožňují rychlý přenos informací do kontrolního systému. V případě inteligentních tachografů lze některé údaje číst na dálku, což zlepšuje výběr vozidel pro podrobnou kontrolu. Proces stahování informací trvá jen několik minut a jejich analýza umožňuje identifikovat nesrovnalosti, včetně manipulace nebo překročení povolené doby jízdy.

Jak inspektoři kontrolují porušení týkající se pracovní doby řidičů?

Inspektoři analyzují údaje z tachografů a karet řidičů a porovnávají je s platnými předpisy o pracovní době a době odpočinku. Systémy používané kontrolory automaticky odhalují porušení předpisů. Na základě takto získaných informací mohou ukládat finanční sankce nebo přijímat další opatření. Standardní součástí tohoto typu kontroly je také rozhovor s řidičem a kontrola přepravní dokumentace.

Jak se mohou dopravní společnosti připravit na kontrolu tachografu?

Přestože se požadavky mohou zdát složité, existuje několik osvědčených způsobů, jak zajistit jejich dodržování. Pravidelná kontrola stažených dat a řešení porušení s řidičem v co nejkratší době po zjištění porušení, včetně písemného záznamu. Dále se vyplatí zajistit vysokou úroveň znalostí u zaměstnaných řidičů, proto je dobré provést školení o normách pracovní doby nebo správném používání tachografu a to i nad rámec povinného profesního školení řidičů. V případě podnikových kontrol se doporučuje pravidelná archivace údajů.

Na pomoc vám přicházejí také moderní technologická řešení, jako je telematika, která nejen podporují zvyšování ziskovosti ve firmě, ale také automaticky monitorují pracovní dobu a usnadňují rychlé odhalení případných chyb a porušení předpisů. Pozor však na to, že telematika není určena pro analýzu porušení řidičů.