Jakými pravidly se řídí 56denní silniční kontrola?

Jakými pravidly se řídí 56denní silniční kontrola?

Jakými pravidly se řídí 56denní silniční kontrola?

Další změny v mezinárodní dopravě – od 31. prosince 2024 musí řidiči v Evropské unii při silniční kontrole předložit údaje z tachografu za aktuální den a za předchozích 56 dní, což zdvojnásobuje předchozí období, které bylo předmětem kontroly.

Nové předpisy znamenají větší odpovědnost pro dopravce a řidiče, kteří musí zajistit řádnou správu a archivaci údajů z tachografů a karet řidičů. Jak se vyhnout problémům při kontrole? Čemu věnovat zvláštní pozornost?

Vše se dozvíte zde!

Aby bylo možné účinně vymáhat dodržování předpisů, musí být kontrolní orgány schopny ověřit, že v den kontroly a v předchozích 56 dnech řidič dodržoval příslušná pravidla týkající se doby řízení a odpočinku.

Byly vzneseny četné námitky, zejména pokud jde o fungování karet řidiče – především vzorů G1 a G2V2, které byly navrženy na základě dřívějších předpisů a načítají údaje za posledních 28 dní. Aby byla tato zařízení uvedena do souladu s novými požadavky, prováděcí nařízení (EU) 2021/1228 stanovilo zvýšení kapacity karet řidiče, aby bylo možné ukládat potřebné údaje z 56 dnů. Nové karty umožňují zaznamenávat informace o činnosti řidiče, včetně překročení hranic a nakládky a vykládky.

Jak vypadá kontrola záznamů řidičů za 56 dní?

Od 31. prosince 2024 musí řidiči v EU splňovat nové požadavky týkající se kontroly pracovní doby. Změny zahrnují:

  • řidiči vozidel vybavených analogovými tachografy – musí předložit ke kontrole záznamové listy a veškeré ručně psané záznamy za aktuální den a předchozích 56 dní,
  • řidiči vozidel vybavených digitálními tachografy – na žádost kontrolních orgánů by měli předložit výtisky a ručně psané záznamy za posledních 56 dní,
  • řidiči osvobození od povinnosti používat tachografy (např. přepravující cestující na trase nepřesahující 50 km) – musí mít pracovní výkaz zahrnující alespoň den kontroly a předchozích 56 dnů.

Jaká práva mají řidiči během kontroly?

Pokud se při silniční kontrole vyskytnou problémy s předložením požadovaných údajů za posledních 56 dní nebo pokud v této souvislosti vzniknou nějaké spory, má řidič právo obrátit se na svou dopravní společnost, aby chybějící údaje poskytla před ukončením kontroly.  Je však třeba připomenout, že tato možnost nezbavuje řidiče povinnosti řádně používat tachograf a mít požadované doklady.

Příklady porušení během 56 dnů podléhajících silniční kontrole

Jak jsme již zmínili, v současné době není mnoho karet řidiče technicky kompatibilních s novým rozsahem požadavků na silniční kontroly, stejně jako se zavedením symbolů pro zemi, kde řidič překračuje hranice, a začátek a konec práce. To je irelevantní pouze v případě, že země překročení hranice je na kartě zaznamenána automaticky. Podle současných technických požadavků na kartu řidiče musí systém uchovávat nejméně 112 záznamů údajů.

Vzhledem k možnosti kontroly delšího období činnosti řidiče byly zvýšeny celkové sankce za porušení nařízení 561/2006, týkající se doby řízení a doby odpočinku. Co dalšího nová ustanovení přinášejí? Kontrolní pracovníci mohou nyní snadněji kontrolovat, zda jsou nevyužité hodiny zkráceného týdenního odpočinku čerpány správně. To ale není vše – jednodušší bude také ověřit, zda se řidič v následujících čtyřech týdnech vrátil do provozního střediska zaměstnavatele nebo do místa svého bydliště aby využil alespoň jeden pravidelný týdenní odpočinek nebo odpočinek delší než 45 hodin jako náhradu za zkrácený týdenní odpočinek.

Rozsudek Soudního dvora EU a silniční kontroly – co byste měli vědět?

V souvislosti s rozsudkem Soudního dvora EU stojí za zvláštní pozornost otázka zrušení povinnosti vracet vozidlo jednou za 8 týdnů na základnu společnosti nacházející se v zemi sídla společnosti.

Při silniční kontrole mají policisté právo analyzovat záznamové listy, údaje z tachografu i veškeré podklady. Rozsudek ESD však nemá vliv na pravidla odpovědnosti řidičů.

Jaké porušení předpisů lze považovat za technickou chybu?

Nesrovnalosti a poruchy nových tachografů, které nesouvisí se zaviněním nebo úmyslným jednáním řidiče nebo dopravce, jsou kontrolními pracovníky kvalifikovány jako technické chyby.

Často kladené otázky: 56 dní podléhá silniční kontrole

Jaké dokumenty by měly být připraveny pro kontrolu zahrnující 56 dní?

Potřebné doklady potřebné k provozování silniční dopravy, doklady k vozidlu a osobní doklady řidiče. Kontrola se týká činnosti řidiče, proto jsou nezbytné údaje ze záznamového listu, karty řidiče a tachografu, další možné dokumenty k činnosti řidiče, jakož i výtisky v případě zvláštních okolností a poruch tachografu nebo karty.

Jak se vyhnout chybám v dokumentech řidiče?

Abyste se vyhnuli problémům a pokutám vyplývajícím z 56denní kontroly, měli byste věnovat pozornost některým klíčovým otázkám:

  • přípravě potřebné dokumentace a jejímu předání řidiči po potvrzení o převzetí,
  • kontrola pracovní doby a ověření správnosti vedených záznamů,
  • plánování dostatečné časové rezervy pro provedení přepravy,
  • modernizace softwaru pro analýzu digitálních záznamů,
  • provádění pravidelné kontroly dokumentace ve vozidle,
  • školení řidičů.

Jsou dopravci odpovědní i za přestupky řidičů?

Dopravce je odpovědný za přestupky řidičů, které zaměstnává, i když k nim dojde na území jiného státu. To vyplývá z čl. 10 odst. 3 nařízení 561/2006 a článku 33 nařízení 165/2014.

Členské státy však mohou odpovědnost dopravce podmínit jeho skutečným vlivem na porušení předpisů a mohou také zohlednit důkazy prokazující, že odpovědnost dopravce není oprávněná.

Dopravní podnik je povinen poskytnout řidičům odpovídající školení o tachografech. Dopravce je rovněž odpovědný za kontrolu používání těchto zařízení a v případě poruchy je povinen zajistit opravu. Podnik nesmí žádným způsobem podporovat nezákonné používání tachografů. Je také důležité mít na paměti, že všechny výtisky a záznamové listy musí být uchovávány v čitelné podobě po dobu nejméně jednoho roku po jejich vyhotovení. Po tuto dobu je společnost povinna umožnit přístup k těmto dokumentům kterémukoli pověřenému pracovníkovi.