Nařízení eFTI

Nařízení eFTI

Dne 9. ledna 2025 vstoupila v platnost první nařízení, která členským státům umožňují začít vytvářet své informační systémy v rámci příprav na bezpapírovou nákladní dopravu. Nové právní předpisy upřesňují pravidla pro tvorbu systémů a výměnu dat. Důležité je, že přechod na elektronické dokumenty se týká všech druhů nákladní dopravy: silniční, železniční, letecké a dokonce i vnitrozemské vodní dopravy.
Nařízení eFTI nabude plné účinnosti 9. července 2027, kdy budou členské státy povinny přijímat elektronické informace předkládané provozovateli prostřednictvím certifikovaných platforem eFTI. Zavedení systému eFTI v Evropské unii se oproti původnímu harmonogramu zpozdilo o téměř dva roky.
Dosud byly zveřejněny tři klíčové právní předpisy:
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2024/1942 ze dne 5 července 2024, kterým se stanoví společné postupy a podrobná pravidla pro přístup příslušných orgánů k informacím o elektronické nákladní dopravě a jejich zpracování.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2024 ze dne 26. července 2024, kterým se doplňuje nařízení (EU) 2020/1056 zřízením společného souboru údajů eFTI.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2025 ze dne 15 července 2024, kterým se mění část B přílohy I nařízení (EU) 2020/1056.
Stále čekáme na zveřejnění dvou klíčových právních předpisů týkajících se pravidel certifikace platforem eFTI a technických specifikací pro platformy a poskytovatele služeb eFTI. Původně se plánovalo, že první platformy pro výměnu informací začnou fungovat v říjnu 2024 a kontroly budou muset zohledňovat elektronické nákladní listy od srpna 2025. Tyto termíny však byly posunuty o téměř dva roky.
Podle sdělení Evropské komise ze dne 9. ledna 2025[1] jsou klíčovými daty pro zavedení eFTI:
leden 2025 – členské státy mohou začít vyvíjet IT systémy pro kontrolu elektronických informací o dopravě.
září 2025 – Komise plánuje přijmout další prováděcí specifikace eFTI, včetně podrobných požadavků na systémy a platformy eFTI a pravidel certifikace.
leden 2026 – Platformy a poskytovatelé služeb eFTI se mohou začít připravovat na provoz. Členské státy mohou začít přijímat údaje uložené na certifikovaných platformách eFTI.
9 července 2027 – Nařízení eFTI je plně uplatňováno a členské státy musí přijímat informace zpřístupněné elektronicky prostřednictvím certifikovaných platforem eFTI.
Klíčové výhody zavedení eFTI:
Méně neočekávaných zastavení a kratší zpoždění způsobená kontrolami.
Efektivnější plánování logistiky, nakládání a směrování pomocí platforem eFTI.
Úspora až 13 EUR na jeden přepravní doklad znamená pro odvětví dopravy a logistiky v EU úsporu ve výši 1 miliardy EUR ročně.
Zjednodušené kontroly shody, kratší doba kontroly a lepší zacílení kontroly.