Nové výzvy pro inteligentní tachografy
Nové výzvy pro inteligentní tachografy – problém s chybnou polohou GNSS
Dne 6. února 2025 se konalo zasedání skupiny odborníků na tachografy, které uspořádala Evropská komise (EK) a Generální ředitelství pro mobilitu a dopravu (DG MOVE). .
Jako člen této skupiny měla naše společnost tu čest zúčastnit se diskuse, kterou reprezentovali Małgorzata Pander, Mateusz Włoch a Piotr Żółty.
Hlavní témata setkání .
Během akce byly projednány technické otázky týkající se nových inteligentních tachografů. Jedním z klíčových témat se ukázal být problém chybných poloh GNSS, který vyvolává vážné pochybnosti jak u výrobců zařízení, tak u kontrolních orgánů.
Problém s obnovováním polohy GNSS
Jedním z příkladů, který vyvolal obzvláště živou diskusi, byla situace, kterou představil Sven Kilian ze společnosti ROADPOL. Popsal případ kamionu, jehož poloha byla po tři dny označena jako Rumunsko, přestože byl zastaven v Rakousku. Problém byl způsoben tím, že nebyla aktualizována poloha GNSS, což vedlo k chybnému záznamu v tachografu. Řidič, přestože měl nejnovější tachograf G2V2, nadále zaznamenával přejezdy hranic ručně, což umožnilo sledovat jeho trasu a určit data a časy jednotlivých přejezdů hranic. Teprve vyjmutí karty řidiče během kontroly způsobilo resetování a vedlo k zaznamenání přejezdu hranice „Rumunsko/Rakousko“ – hranice, která ve skutečnosti neexistuje.
Možné zdroje chyb
V současné době probíhají analýzy, které mají určit zdroj problému. Mezi možné scénáře patří:
- případy náhodného zamrznutí systému GNSS;
- chyby softwaru modulu GNSS;
- další dosud neznámé faktory ovlivňující provoz tachografů.
Naše činnosti
Jako společnost s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti telematických systémů se tímto tématem aktivně zabýváme a neprodleně zašleme EK a GŘ MOVE naše doporučení. Cílem je vyvinout účinná řešení, která zvýší spolehlivost inteligentních tachografů a zlepší kvalitu údajů zaznamenávaných systémem GNSS. Situaci budeme nadále sledovat a informovat o dalších zjištěních.
Nejnovější komentáře