Tachografy v dodávkách a inovace karet řidičů
Zasedání pracovní skupiny CORTE pro karty: tachografy v dodávkách a inovace karet řidičů
Dne 27. ledna 2025 se konalo zasedání pracovní skupiny CORTE – karty, kterého se zúčastnili zástupci společností Inelo, Eurowag Group: Małgorzata Pander, Piotr Żółty a Mateusz Włoch. Hlavním tématem diskuse byla revize předpisů o tachografech a kartách řidičů v souvislosti se zaváděním nových technologických řešení. .
Zavedení tachografů pro dodávky – nové předpisy od roku 2026
Hlavním tématem diskuse byla revize předpisů o tachografech pro vozidla nad 2,5 tuny. Od srpna 2026 budou vozidla provozující mezinárodní obchodní dopravu v EU s hmotností od 2,5 do 3,5 tuny povinně vybaveny tachografy s cílem regulovat dobu práce a odpočinku řidičů. V současné době mnoho dopravních společností využívá dodávky, které těmto předpisům nepodléhají, což často vede k přetěžování řidičů. Očekává se, že zavedení tachografů pomůže tyto problémy odstranit a zajistí větší bezpečnost na silnicích. Zástupci CORTE upozornili na problémy spojené s instalací tachografů a snímačů pohybu do vozidel, která k tomu nejsou vhodná.
Problémy karet řidičů a nových tachografů G2V2
Dalším důležitým tématem byly změny na kartách řidiče, zejména těch starších typu G1, které nemusí mít dostatečnou paměť pro ukládání dat ze zvýšeného počtu kontrolovaných dnů (56 dnů od 1 ledna 2025). Objevily se návrhy, aby si řidič mohl pořizovat výtisky z tachografu pro potvrzení zadání kódů zemí – zejména při změně vozidla, kdy kontrolor nemá přístup k údajům z tachografu předchozího vozidla. Žádná oficiální doporučení však zatím nebyla zveřejněna a každodenní výtisky by mohly pro společnosti a řidiče představovat nadměrnou zátěž.
– zejména v případech, kdy inspektor nemůže stáhnout údaje z tachografu z důvodu výměny vozidla. Stojí za zmínku, že zástupci společnosti Inelo vyjádřili názor, že dopravní podniky a řidiči by neměli být penalizováni za nedostatečný prostor na kartě. Poukázali také na nutnost neukládat povinnost uchovávat výtisky z 56 dnů, což by se podobalo požadavku uchovávat disky za každý pracovní den v dobách analogových tachografů – k čemuž se v 21. století rozhodně nechceme vracet.
Mezinárodní normy pro inteligentní tachografy
Romain Durand z Evropské komise rovněž uvedl příklady zemí, které přijaly podobná pravidla pro inteligentní tachografy, včetně Spojeného království, Norska, Švýcarska a zemí s kryptografickými certifikáty, jako jsou Bosna a Hercegovina, Srbsko a Ukrajina, přičemž posledně jmenovaná země plánuje zavést možnost vydávání karet G2.
Digitalizace dopravních dokladů: budoucnost karet řidiče
Na závěr představili zástupci institucí vydávajících karty, jako je nizozemská KIWA a francouzská IN Groupe, inovativní řešení pro digitální dopravní doklady, jako je e-ID, e-peněženka a e-FTI, která by mohla v budoucnu přispět k rozvoji digitálních karet řidiče.
Nejnovější komentáře